1.10.11

BEZA AL-QURAN DENGAN QIRAAT.

Assalamualikum kepada semua pengunjung blog saya...

Kali ini nak kongsi kepada anda semua perbezaan di antara Al-Quran dengan Qiraat. Mungkin ada yang belum tahu apa itu qiraat. Namun akan diterangkan secara berperingkat-peringkat.

Adakah wujud perbezaan bagi kedua-dua ini???

Sebenarnya tidak ada perbezaan bagi al-Quran dan Qiraat. Hal ini kerana kombinas kedua-dua ini tidak boleh dipisahkan dengan makna al-Quran itu adalah Qiraat dan Qiraat itu adalah al-Quran. kedua-dua ini adalah menjadi ibadah umat Islam.

Maksud al-Quran ialah :

Kalam Allah SWT yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dalam Bahasa Arab melalui Jibril AS dan membacanya adalah ibadat.

Walaubagaimanapun terdapat beberapa pendapat yang mengatakn al-Quran dan Qiraat mempunyai perbezaan.


1) Imam al-Zarkasy

Al-Quran ialah wahyu yang diturunkan oleh Allah taala kepada Nabi Muhammad SAW untuk dijadikan keterangan dan mukjizat.
Al-Qiraat adalah kekhilafan pada lafaz-lafaz wahyu dalam huruf al-Quran dan membincangkan bagaimana sebutannya dari lafaz-lafaz yang ringan atau berat dan sebagainya.
Oleh itu, al-Quran dan Qiraat adalah berbeza.

2) Abu Khusyuei

Dalam bukunya Pengenalan Ilmu Qiraat- pendapat ini adalah kurang tepat kerana terdapat perbezaan di antara al-Quran, sedangkan al-Quran dan Qiraat adalah satu kombinasi wahyu. Walaupun masih ada di sana perbezaan dari sudut umum dan khusus, di mana al-Quran itu umum manakala Qiraat itu khusus al-Quran dan Qiraat tetap merupakan satu kombinasi yang tidak boleh dipisahkan.

SUMBER

No comments:

Post a Comment