1.10.11

AKU SAKITLAH...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...




Dalam kehidupan kita tidak terlepas daripada ditimpa penyakit. Tidak kiralah penyakit itu serius atau tidak. Namun penyakit itu sudak tentu akan menyebabkan aku merasakan tidak selesa, lemah dan hilang rasa selera makan. Namun aku tidak perlu memandang sakit itu adalah 1 BALA' daripada Allah kerana sihat & sakit itu datang daripada Allah. Tetapi adakah selama ini aku & PEMBACA merasakan sakit itu anugerah Allah kepada hamba-Nya??? tepuk dada tanyalah iman...

Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh aneh bagi seseorang mukmin itu, seluruh keadaan yang menimpa dirinya dianggap sebagai sesuatu kebaikan bagi dirinya. Keadaan seperti ini tidak akan ditemui pada sesiapapun kecuali seorang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan lalu dia bersyukur, maka perkara itu akan mendatangkan kebaikan bagi dirinya. Jika mendapat kesusahan lalu dia bersabar, maka perkara itu akan mendatangkan sebuah kebaikan bagi dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Sifat sabar ketika ditimpa penyakit antara ciri golongan yang ber-iman dan kesabaran itu akan mendatangkan kebaikan berupa ganjaran baik daripada Allah antaranya penghapusan dosa yang pernah dilakukan pada masa lalu.

Abu Hurairah pernah bersama Rasulullah SAW menziarahi seorang yang menderita penyakit demam. Rasulullah bersabda kepada pesakit itu yang bermaksud: “Beritakanlah khabar gembira, sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla pernah berfirman: Penyakit itu adalah api-Ku yang Aku timpakan kepada hamba-Ku yang mukmin di dunia ini supaya dia dapat selamat dari api neraka pada hari akhirat nanti.”
 (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Ujian sering menyedarkan manusia terhadap kelalaian mereka selain menjadi bukti lemahnya diri kerana tidak mampu mengelak penyakit dikurniakan Allah. Ada ketikanya, sakit mengingatkan kita akan dosa dilakukan kerana ujian Allah juga disebabkan kesilapan dilakukan. 

Firman Allah yang bermaksud: “Dan apa musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahanmu).” 
(Surah Asy-Syura:30) 


Semasa sakit tubuh badan menjadi lemah dan ada kalanya menyebabkan terhalang daripada melakukan amal ibadat. Walaubagaimanapun terdapat keistimewaan diberikan Allah kepada mereka yang sedang sakit, mereka tetap menerima ganjaran pahala bagi amalan biasa dilakukan ketika sihat. 

Contohnya, seseorang yang konsisten mengerjakan solat tahajud tetapi terhalang mengerjakannya kerana kesihatannya terganggu, dia tetap menerima pahala solat tahajud itu sepanjang tempoh dia sedang sakit. 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang hamba itu sakit atau dalam perjalanan (musafir), maka akan dicatat baginya pahala perbuatannya seperti yang dia kerjakan ketika mukim dan dalam keadaan sihat.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari) 



Itulah beberapa ganjaran Allah kurniakan kepada hamba-Nya yang sakit. Imam Ibnu Qayyim dalam kitabnya Syifa al-‘Alil Masa’al al-Qadha’ wa al-Qadr wa al-Hikmah wa at-Ta’lil, mengkaji keistimewaan bagi mereka yang sakit dan mendapati ada lebih seratus faedah dapat mereka kecapi. 

Oleh itu, tidak hairanlah jika sesetengah generasi salaf melihat ditimpa musibah seperti sakit sebagai satu nikmat menggembirakan seperti gembiranya umat zaman ini ketika mendapat kemewahan hidup. 

Wahab Munabih berkata: “Sesungguhnya umat sebelum kamu, apabila salah seorang di antara mereka tertimpa bala, dia menganggapnya sebagai kemewahan dan apabila dia mendapat kemewahan, dia menganggapnya sebagai bala.” 



Semoga pendedahan ini dapat menjadi penawar hati bagi aku dan mereka yang sedang berduka kerana penyakit menimpa diri. Kini jelas bagi semua bahawa penderitaan sedang dialami sebenarnya ada nikmat serta anugerah besar pemberian Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. 


sumber gambar dari google.

3 comments:

  1. wek wek~~~~yala....redha itu penawar...huhuhu

    ReplyDelete
  2. smoga dpt diamalkan dlm khidupan... =)

    ReplyDelete
  3. bila suda sayang sesorg,,,otomatik baa 2 kita trima dy seadanya.....tiada manusia y sempurna punnn d dunia ni.....

    ReplyDelete