13.1.14

Bangkit Tumpaskan Kegagalan

Asalamualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulillah Allah masih memberikan kesempatan untuk meluangkan sedikit masa untuk menukilkan apa yang ingin diperkatakan. Oleh itu, kesempatan ini marilah sama-sama berzikir subhanallah alhamdulillah Allahuakbar.


Alangkah indahnya hidup ini jika setiap yang kita inginkan mendapat kejayaan. Namun perancanganku hanya sebagai Hamba Allah yang mampu merancang dan berusaha tetapi kekuasaan dan perancangan Allah adalah yang terbaik.


 Hari ini kegagalan yang dihadapi bukanlah kegagalan yang pertama. Aku termenung dan berfikir      sejenak.. Apakah usaha, doa dan tawakal yang dibuat selama ini demi mencapai satu hasrat itu cukup? Apakah ini satu ujian daripada Allah? Kadang2 aku terfikir kenapa aku yang diuji sedemikian? Apabila akal fikiran ini dipandu ke arah yang negatif maka pasti kejatuhan yang dihadapi. Sekiranya akal fikiran ini digunakan sebaiknya pasti ilmu yang telah dipelajari dan digunakan dapat mengatasi apa jua masalah yang dihadapi dengan positif.



"Percaya kepada diri sendiri adalah tiang budi pekerti yang utama. Yang sanggup memikul hanya orang yang kemanusiaannya tinggi."

"Percaya kepada diri sendiri menimbulkan kekuatan kemahuan dan kehendak."

"Menimbulkan usaha sendiri, dengan tidak mengharapkan orang lain"

"Percaya kepada diri sendiri menyebabkan kemenangan hidup"

(Prof. Dr. Hamka, Falsafah Hidup)

Kata2 ini dapat membangkitkan semangatku untuk bangun dari kegagalan. Dalam hidup ini banyak kegagalan yang kadang2 tidak diingini. Namun kegagalan itulah mengajar untuk terus kuat dan bangun.

Kata pepatah "gagal sekali bukan gagal selama-lamanya" . Pada mereka pernah merasai kegagalan janganlah cepat mengangkat bendera putih sebelum berjuang. Bagi para pendakwah, janganlah cepat merasa dakwah itu gagal sekiranya ditentang atau tidak diterima.



No comments:

Post a Comment