12.11.10

Suara...

Setiap orang mengimpikan memiliki suara yang baik. Tetapi Allah telah menetapkan kepada setiap individu itu kelebihan yang tersendiri termasuklah memiliki suara yang baik. Suara memberi maksud getaran otot dalam rongga peti suara yang menghasilkan bunyi. Oleh itu, dalam tarannum Al-Quran suara dapat dibahagikan kepada beberapa sifat seperti suara terbaik,suara baik,suara kurang baik dan suara yang tidak baik.

Sifat suara bagi suara terbaik ialah suara yang mempunyai jenis suara yang tinggi, rendah, kasar, lembut, lemak, manis, licin, terang dan lantang. Bak kata orang perfectlah.

Kemudian suara yang baik pula ialah suara yang mempunyai sifat2 sederhana kasar, lembut, lemak, manis, licin, terang dan lantang. Suara ni second class lah tp msih ok lagi.

Lepas tu pula suara kurang baik. Sifat suara ni pula ialah mempunyai sifat2 tinggi, halus, lembut, lemak, manis, licin, bersih, terang dan tajam.

Terakhir ialah suara yang tidak baik. Bahagian suara ini adalah yang mempunyai sifat2 yang rendah, nipis, lembap, keras, sumbang, serak, pecah dan tersepit.

No comments:

Post a Comment