30.3.11

TUMPAS

Assalamualaikum w.b.t….
Dalam kehidupan seharian kita tidak pernah lari daripada satu perkara yang dinamakan NAFSU.
Namun nafsu sangat diperlukan dalam kehidupan kita bagi melakukan sesuatu perkara. Terdapat satu kisah mengenai nafsu amarah ini. Mari kita hayati dan ambil iktibar dari cerita di bawah.
Pada masa dahulu, ada seorang ahli ibadah yang taat menyembah Allah dalam satu jangka masa yang lama. Lalu datang suatu kaum kepadanya, mereka berkata, “Di sana ada suatu kaum yang menyembah pohon selain Allah SWT.”
Selepas mendengar bertita itu, dia pun marah. Lantas dia segera mengambil kapak dan memikulnya pada lehernya, lalu bergegas datang ke pohon itu untuk menebangnya.
Namun iblis menemuinya dalam rupa seorang tua. Iblis bertanya padanya, ”Hendak ke manakah engkau?”
“Aku mahu menebang pohon itu,” jawab ahli ibadah itu.
Iblis berusaha mencegahnya, ”Bagaimana engkau ini. Itu berarti engkau meninggalkan ibadah dan kesibukan dirimu. Engkau mencurahkan tenaga untuk urusan lain.”
”Ini termasuk ibadahku.”
Lalu Iblis menghalanginya, ”Aku tidak akan membiarkanmu menebangnya.”
Maka ahli ibadah itu menarik iblis dan membantingnya ke tanah, dan menduduki dadanya.
Iblis memohon kepadanya, ”
Lepaskanlah aku hingga aku bercakap kepadamu.”
Setelah dilepaskan, iblis pun berdiri dan berkata, “Wahai fulan, Allah telah menggugurkan kewajiban ini darimu. Dia tidak mewajibkannya kepadamu. Cukuplah engkau beribadah, dan tidak diwajibkan kepadamu mengurus orang lain. Allah swt memiliki para nabi di bumi. Kalau Dia menghendaki, niscaya Dia mengutus mereka kepada penghuni bumi, dan memerintahkan mereka untuk menebang pohon itu.”
”Aku tetap harus menebangnya,” kata ahli ibadah.
Maka iblis menyerangnya. Tetapi ahli ibadah kembali dapat menguasai dan melawannya, serta menduduki dadanya. Sehingga iblis menjadi lemah.
Lalu iblis berkata, ”Mahukah aku tunjukkan kepadamu suatu hal yang memisahkan aku dan kamu? Itu adalah lebih baik dan lebih bermanfaat bagimu.”
”Apakah itu?”
”Lepaskanlah aku sehingga aku mengatakannya padamu,” jawab iblis.
Maka ahli ibadah itu melepaskannya.
Iblis berkata, ”Engkau seorang fakir. Engkau tidak punya apa pun. Engkau hanya menggantungkan diri pada orang lain untuk mencukupi keperluanmu. Mungkin engkau ingin memberi kepada saudara-saudaramu dan menolong keluargamu. Engkau kenyang dan tidak memerlukan bantuan orang lain.”
”Benar”
”Serahkan masalahmu kepadaku. Pada setiap malam aku akan meletakkan dua dinar di tepi kepalamu. Apabila waktu pagi telah tiba, engkau mengambilnya. Sehingga engkau dapat menafkahi diri dan keluargamu, serta bersedekah kepada saudara-saudaramu. Hal itu lebih utama bagimu dan bagi kaum muslim daripada menebang pohon ini yang tumbuh di tempatnya. Menebangnya tidak menyebabkan bahaya bagi mereka, dan tidak pula memberikan manfaat kepada saudara-saudaramu orang-orang mukmin.”
Maka ahli ibadah itu memikirkan apa yang dikatakan iblis, dan berkata di dalam hatinya, ”Orang tua itu benar. Aku bukan nabi yang diharuskan menebang pohon itu. Allah swt pun tidak memerintahku untuk menebangnya. Maka dengan membiarkannya aku tidak berbuat maksiat dan apa yang ia katakan itu lebih banyak manfaatnya.”
Ahli ibadah itu pun membuat perjanjian dengan iblis dan bersumpah padanya, lalu kembali ke tempat peribadatannya. Ketika memasuki waktu pagi, ia melihat dua dinar di sisi kepalanya. Demikian pula pada hari berikutnya hingga hari ketiga.
Tetapi setelah itu ia tidak lagi melihatnya. Maka ia menjadi marah dan membawa kapak di pundaknya.
Lalu iblis berjumpa dengannya lagi dalam rupa seorang tua. Iblis bertanya, ”Mahu ke mana?”
”Aku akan menebang pohon itu.”
”Engkau berbohong. Demi Allah, engkau tidak akan mampu menebangnya, dan engkau tidak akan dapat melakukannya.”
Maka ahli ibadah itu menarik iblis seperti yang dia lakukan pada pertama kali. Iblis berkata, ”Hayhata (jauh sekali).” Kemudian iblis menarik ahli ibadah itu dan membantingnya.
Tiba-tiba ahli ibadah itu merasa seperti seekor burung kecil di bawah kaki iblis. Lalu iblis menduduki dadanya dan berkata, ”Engkau harus menghentikan hal ini. Jika tidak, maka aku akan membunuhmu.” Ahli ibadah itu hanya mampu memandangnya, dia tidak memiliki kekuatan untuk melawannya.
”Wahai fulan, engkau telah mengalahkanku. Lepaskan aku. Beritahukanlah padaku, mengapa aku dapat mengalahkanmu pada kali pertama, tetapi kini engkau dapat mengalahkanku?” tanya ahli ibadah.
Iblis menjawab, ”Kerana pada kali pertama engkau marah karena Allah swt dan niatmu untuk kepentingan akhirat sehingga Allah menundukkanku kepadamu. Tetapi kali ini engkau marah karena nafsumu dan dunia, sehingga aku dapat membantingmu.”
Maka ahli ibadah itu memukul dirinya sendiri, ”Wahai jiwa, ikhlaslah, maka engkau selamat.”
“kecuali hamba-hamba-Mu yang ikhlas di antara mereka.” (QS Al Hijr 15:40)
Sumber: Ihya:Ulumuddin, Al Ghazali

No comments:

Post a Comment