11.10.11

PALING BERAT DAN RINGAN

Assalamualakikum dan salam sejahtera kepada pengunjung....


Dalam kehidupan apa yang anda rasa paling berat? dan apa pula paling ringan??? Adakah rumah paling berat?? Kertas paling ringan??? Jawapan ada pada anda.








Tapi bukan tujuan saya untuk memperkatakan mengenai perkara tersebut, tetapi ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya dapat time lepak2 kat suatu tempat. 

Perkara sebenar yang saya maksudkan paling berat ialah AMANAH dan paling RINGAN pula BERBOHONG.




KLIK " amanah " untuk maksudnya.



KLIK " berbohong " untuk maksudnya.

Mungkin bagi seseorang itu, dapat jawatan adalah satu perkara yang MENGEMBIRAKANNYA. Namun persepsi itu perlu diubah termasuk diriku sendiri kerana amanah adalah satu perkara yang sangat berat. Tapi kita tak dapat lari daripada amanah utama iaitu amanah sebagai khalifah di muka bumi Allah ini.

Imam Ghazali = " Apa yang paling berat didunia "
Murid 1 = " Baja "
Murid 2 = " Besi "
Murid 3 = " Gajah "
Imam Ghazali = " Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ).
Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allad SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah."

Manakala benda paling ringan adalah berbohong. Benda ni senang jak untuk dibuat. Nak cakap benda ni tengok diri aku sendiri. Muhassabah kejap.....

Oleh itu, kesimpulan yang aku dapat berikan untuk hal ni ialah jangan kita menganggap sesuatu perkara itu adalah mudah terutama dalam tajuk ini adalah amanah. Semoga aku dapat mengambil iktibar dari apa yang aku tulis dan kepada pembaca yang budiman. 

2 comments:

  1. Ya ALLAH, mmg betul amanah tu paling berat. Banyak benda buruk boleh berlaku kalau tak pegang amanah betul2. ~~"

    ReplyDelete
  2. eya...memg btul tu...tpi itulah tugas yg kita tak dpt lari stelah lhir ke dunia ini

    ReplyDelete