2.11.12

JENIS BACAAN AL-QURAN

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah masih diberi kesempatan lagi untuk hidup dalam dunia ini. Hari ini nak share sedikit ilmu berkaitan dengan al-Quran.


Korang tahu taka apa jenis bacaan yang korang guna time setiap kali baca al-Quran tu??? Kalau dah tahu Alhamdulillah dan bagi yang tak tahu aku nak share sikit. Tak banyak pun. So stay tune…

Jenis bacaan al-Quran yang pertama Al-Tartil. Jenis bacaan ni korang akan baca perlahan-lahan dengan penuh tawadhu’, tadabbur dengan memelihara hukum-hukum tajwid. 

Jenis yang kedua pula namanya At-Tadwir. Bila korang baca al-Quran tak laju tak juga slow sangat. Kira pertengahan punya lajulah. Bak kata orang sedanga-sedang punya laju.

 Last sekali jenis bacaan Al-Hadr. Mesti korang dah boleh agakkan. Bacaan ni mesti orang yang baca al-Quran tu laju. Tapi nak baca laju taka da masalah yang penting hukum-hukum tajiwid wajib jaga.

Dah habis pun. Semoga ilmu yang aku share ni walaupun sedikit tapi bermanfaat. Harap korang tahulah apa jenis bacaan yang diguna dan jaga tajwid tu tw….

credit to google images for the picture.

No comments:

Post a Comment