11.1.12

CARA SELAMAT BELI BARANG ONLINE

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulillah kerana Allah masih memberi kesempatan untuk saya terus hidup dalam dunia ini serta dapat menaip untuk entry ini.



Hari ini harga barang banyak yang mahal bile kita tengaok di kedai-kedai. Namun kadang2 harga di kedai jauh mahal berbeza pula dengan barang yang ada dijual dengan online yang harga baran itu lebih murah dari di kedai.

Tida dinafikan bahawa saya sendiri pun kadang-kadang beli barang dari online. Cuma nak share tips supaya duit kita itu selamat bila beli barang online dan dapat barang diorder. Aku nak share tips ini pun sebab ada yang dah jadi mangsa bila beri barang online dapat LESUNG BATU sahaja. Barang dia order SAMSUNG GALAXY S tapi dapat lesung batu. Dia dah bayar ribu2 tapi dapat lesung batu yang berapa jak harganya.



TIPS2 BELI BARANG ONLINE.

1. Anda patut curiga jika harga barang terlalu murah.
2. Usahakan memberi barangan dari penjual yang berdekatan atau yang sama negeri dengan anda, bererti anda boleh pergi ke tempatnya secara terus.
3. Usahakan anda mempunyai kenalan yang berdekatan atau sama negeri dengan penjual, supaya rakan anda boleh membantu anda menyiasat kewujudan penjual berkenaan.
4. Usahakan supaya pembayaran sedapat-dapatnya dilakukan dengan cara tunai (COD) atau CashnCarry (CnC)
5. Hati-Hati terhadap desakan untuk segera melakukan pembayaran.
6. Belilah di tempat yang pernah di beli oleh rakan-rakan anda dengan tiada masalah.
7. Dapatkan dari Penjual yang memiliki Website / blog yang telah lama berada di internet.

SEMOGA TIPS INI DAPAT MENJADI PANDUAN KEPADA MEREKA YANG KAKI BELI BARANG ONLINE.

3 comments:

  1. dulu salu jgk bli brg o9 sebb jrg kua g shopping. tp mhl skit lah.. huhu.. tak pernah kena tipu lagi la stkt ni..

    ReplyDelete
  2. bguslah klu tak pnah kna tipu....yg ni utk brjga-jga sbb da jgak member yg dah kna tipu..duit dah bank in rtus2 tp brg tak smpai..pastu kntek tak da respon dah

    ReplyDelete
  3. sy bru transfer duit scr online stlh order beberapa brg di satu website mnjual produk. sy dh plih brg dan dia gtau rm106 skali pos. sy pn buat pbyrn rm106 tu. tp lps tu dia suruh lg byr rm259+postage rm16. sy x faham la. adakah sy kna tpu? tp sy blm la byr yg rm259+postage rm16. sundara, sila beri pndpt.

    ReplyDelete