23.4.12

DISEBALIK CERITA CROWLEY

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah swt kerana masih diberi peluang untuk hidup. Hari ini nak bagi maksud cerita TITIK MENUJU HIDAYAH. Mungkin ramai yang kurang faha, apa sebebnarnya yang dimaksudkan daripada cerita tersebut. Bagi yang belum baca serita tu boleh klik TITIK MENUJU HIDAYAH tu.

Mungkin ada yang baca sampai 2 kali. Ada ka ek??? kalau ada tahniah buat mereka yang berusaha untuk memahami apa maksud cerita tersebut. Tak ada hadiah bagi yang baca lebih dari sekali

ok..now ni lah maksud cerita tu..tapi adakah saya dan anda termasuk dalam golongan Crowley atau tidak???


Maksud kisah ni sbenarnya tentang seseorang menganggap dirinya sebagai dermawan, suka bersedekah dan membantu orang. Tanpa disedari, sebenarnya orang tersebut sedang membunuh orang yang kita bantu, orang yang kita derma dan sedekah.  Aik??pa sbnrnya maksudnya ni???

saya simpulkan di sini, niat dalam melakukan sedekah. Sekiranya kita bersedekah tetapi sering berharap orang membalas budi baik kita. Kadang-kadang mulut berkata, "aku melakukan ini adalah ikhlas". Tetapi cara dan tujuan dalam memberi ternyata tidak sama dengan kata-kata yang diungkapkan.


Allah berfirman dalm surah al-Mudassir ayat 6 yang bermaksud: "Janganlah kamu memberi dengan maksud menerima balasan yang lebih banyak."

Ayat al-Quran tersebut menunjukkan bahawa manusia memiliki 1 kecenderungan iaitu mengharapkan imbalan atau balasan daripada perbuatan baik yang dilakukan.

So... harap anda semua faham...tak faham juga boleh komen... ^_^

*credit to ggogle images utk gmbar2 tu

1 comment:

  1. owh...aku bca 2 kali mcm takda kaitan pla..huhu..

    rpnya mmg bkaitan..fuh..

    sedekah biar sikit, jnji ikhlas.. ^^

    ReplyDelete