12.8.12

4 KALIMAH DALAM HIDUP MANUSIA


Assalamualaikum dan salam ramadhan..

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk hidup dan marilah kita sama2 bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan kepada kita.

Sedar atau tak sedar dalam kehidupan kita tidak dapat lari dari 4 kalimah seperti dinyatakan oleh professor Hamka.


Kalimah yang pertama adalah MAKAN. Percaya??? Tak percaya tu macam ada masalah sikit kot..hehe... Apa tak nya...dri lahir dah mkn jak kerja....mula2 di tahnik guna kurma. Tak cukup dengan yang tu da lagi kenduri. Betulkan???


Kalimah yang kedua adalah TIDUR. Pasal ni lagilah no komen. Tak boleh disangkal tidur juga adalah satu nikmat yang sangat besar dalam hidup. KLIK ==> HADIS TIDUR . 


Kalimah yang ketiga adalah ketawa. Tapi ketawa juga ada batas, jgn smpai lebih dos plak. Nnti hati jdi gelap...ngeh2...Daripada Abu Hurairah r.a Nabi Muhammad S.A.W bersabda "sekiranya kamu mengetahui apa yang aku ketahui nescaya kamu kurang ketawa dan banyak menangis" Riwayat al-Bukhari.<300 hadis bimbingan>

Kalimah yang keempat adalah MATI. Hal mati adalah noktah bagi kehidupan di dunia. Jadi harta2 yang di bawa banyak atau sikit ke akhirat??? Semua tu kita tentukan sendiri.

kredit to google 4 images.

2 comments:

  1. Makan..Tidur..Ketawa >> seringku lakukan berlebihan..Mati >> menghitung hari menemui Maha Pencipta.. M.U.H.A.S.A.B.A.H

    ReplyDelete
  2. semua menyenangkan kecuali yg terakhir..

    mati..mengingat mati hati jadi takut..

    ReplyDelete