11.12.10

Nabi tidak suka terhadap emas

Assalamualaikum wbt....



Hari ni hujan turun. Jadi da masa terluang sya stay2 baring kat tilam. Terdetik pula hati nak baca kisah kehidupan      dan perjuangan nabi dan rasul ni. So nak kongsilah sikit cerita yang dah saya baca. Tajuk tu pun pasal emas. Zaman sekarang ni ramai orang nak kaya. Da yang guna cara halal mahupun haram. Tapi moga kita dijauhkan dari cari rezki dari cara yang haram.

Tapi tanya orang sekarang kalau dapat ditukar bukit bukau ka, rumah usang tu ka  & so on lah jadi emas sapa tak nak? Saya sendiri pun nak...( Nafsu kan)... tapi berbeza pula dengan nabi... sebagaimana Rasulullah bersabda: " Aku telah ditawarkan oleh Allah untuk menukarkan bukit bukau Mekah kepada emas untukku. Tetapi aku telah berdoa kepadaNya. "Ya Allah! Aku sangat senang makan pada satu hari dan merasai lapar pada keesokan harinya. Dengan ini aku dapat merayu dang mengingatiMu apabila lapar dan dapat pula bersyukur dan memujiMu tatkala kenyang".

Begitulah sifat nabi yang sangat bersyukur dengan seadanya dan sifat begini patut kita teladani pada hari ini. Walaupun tidak ada zaman sekarang seperti dahulu tapi kita sedia maklum bagaimana keadaan yang berkaitan dengan kehidupan seharian kita termasuk diri saya sendiri. Moga2 kita sama2 dapat mengambil iktibar dari kisah ini.

No comments:

Post a Comment